Har du lagt grunnlaget for et godt personlig varemerke?

Enten du arbeider for andre, er seriegründer, eller noe midt i mellom, er det umulig å ignorere begrepet personlig varemerke i dag.

For en generasjon siden ble folk gjerne hos samme arbeidsgiver gjennom hele livet. I dag er regelen heller at medarbeidere skifter beite med jevne mellomrom uten at de av den grunn helt bytter ut faget sitt.

Og selv i de sjeldnere tilfellene hvor drømmearbeidsgiveren plutselig åpenbarer seg, er det viktig at du skiller deg ut i mengden.

Personlig varemerke
Før jeg går videre vil jeg understreke at jeg ikke mener at begrepet ’personlig varemerke’ er en betegnelse som er oppstått på grunn av Internett. Den har eksistert i generasjoner. Einar Gerhardsen skapte absolutt et personlig varemerke. Det samme gjorde Hitler. Men Internett har gjort det enklere for Ola og Kari Nordmann å skape et troverdig personlig varemerke som kan spres over hele Norge, og utover landets grenser.

Men det gjør seg ikke selv.

Når jeg underviser advarer jeg studentene mine. Det du publiserer på Facebook, blogger, Twitter, MySpace eller hva de nå heter alle sammen, blir stående der. Og det er utrolig enkelt å finne det.

To relevante fakta:

1. Uansett hva vi ønsker å finne, googler vi etter det. Bare tenk deg hva neste generasjon av sjefer, bedriftseiere og journalister kommer til å gjøre.

2. Google glemmer aldri noe.

Når vi vet det, hvordan vil du skape ditt personlige varemerke?

Bestem deg for hvem du er
La du merke til at jeg ikke sa at du skulle lage et varemerke? Det samme som gjelder for bedrifter gjelder for deg. Et varemerke består av hjerte og sjel. Gå derfor i dybden og finn ut hvem du er og hva som er relevant for resten av verden. Vi er mange ting. Noe er privat, annet kan være for offentlig. Ditt varemerke reflekterer hvordan verden oppfatter deg.

Det er mange måter å finne ut det på. Strenghtsfinder 2.0 er en ny og oppgradert bok som bygger på Gallups nettbaserte tester ’Discorver Your Strenghts’). Eller du kan samle sammen din eget lille varemerkegruppe som består av mennesker som er glade nok i deg til å være ærlige.

Finn ut hvordan ditt personlige varemerke ser ut – i den virkelige verden. Uansett hvem du er eller hvordan du ser ut, er sannsynligheten stor for at du arbeider mer uten PC enn med. Sørg derfor for at du kan leve på samme måte som ditt varemerket døgnet rundt hele året. Og husk at det er i andre menneskers perspektiv et varemerke blir levende.

Hvis ditt varemerke består i at du utvikler andre mennesker, hvordan oppfører en menneskeutvikler seg? Tenk på alle de berøringspunktene du har med andre mennesker; møter, nettverk, telefon, et medarbeidere, etc. Hvordan oppstår varemerket til en menneskeutvikler?

Evaluer din tilstedeværelse på nettet i dag
Google deg selv. Kommer varemerket ditt opp? Gir det et overbevisende budskap? Søk i dine eldre Facebook-oppslag. Er varemerket der? Finnes det andre temaer som understøtter varemerket, eller frastøter det? Hva slags ting kvitrer du om? Hav forteller anbefalingene i LinkedIn om deg?

Ikke bare se på emnetittelen. Se på språk, tone, svar til andre, hva du skriver eller ikke skriver om, leker, deler med andre og de nettbaserte/sosiale mediene du bruker eller ikke bruker.

Vær så objektiv som mulig. Hvis en fremmed googler deg, hva ville de tro og tenke om deg? Stemmer det med varemerket ditt?

Og glem ikke den gode, gamle hjemmesiden din. Den kan være det mest innholdsrike stedet varemerket ditt kan leve på. Har du ditt eget domenenavn (mitt er www.markedsklinikken.no). Hvis ikke, reserver det mens det enda er ledig.

Finn ut hvor du bør være på nettet
Avhengig av varemerke, kan tilstedeværelse forventes i visse sosiale medier. Bør du skrive gjesteinnlegg i visse blogger? Er tweeting en del av den du er, eller ønsker å bli oppfattet som? Hvis du utvikler andre mennesker, hvordan passer LinkedIn i ditt opplegg?

Men ikke overdriv. De fleste har ikke tid eller tålmodighet nok til å være tilstede i alle sosiale medier, og det er ikke nødvendig heller. Vær aktiv der du ønsker å bruke tid og hvor det er fornuftig.

Lev opp til det du sier
På nettet, og i den virkelige verden, må du leve opp til ditt eget varemerke. Hvis ditt varemerke er å være et innadvent, oppkneppet fagmenneske, er det lite klokt å føre mafiakriger eller drifte på Facebook med lenker til kundene dine.

Hvis ditt varemerke handler om å være intellektuell og målbevisst, er det da klokt å fyre av emosjonelle svar på negative kommentarer på din egen blogg?

Hvis ditt varemerke handler om å være sjenerøs og folkelig, bør du da opptre som veggpryden på et nettverksmøte?

Som i de fleste andre tilfeller i livet, hvis rekvisittene fungerer burde det ikke være så vanskelig å leve opp til ditt varemerke, så sant du hele tiden har det langt framme i pannebrasken. Hvis du selv mener at det er vanskelig å leve opp til ditt varemerket hele tiden, eller synes det er falskt, bør du sannsynligvis gå tilbake til tegnebrettet igjen og begynne å grave dypere.

Vær konsistent og tålmodig
Å bygge opp et varemerke skjer ikke over natten. Jo mer konsistent du er, jo hurtigere vil varemerket både bli synlig på overflaten og bli stående der. Men det tar tid å påvirke opinionen og Google. Ikke glem at vi lever i en kynisk verden. Ikke forsøk å være noe du ikke er. Ikke tving noe frem.

Ditt ekte varemerke kommer innenfra. Alt vi bør gjøre er å få varemerket til å synes i rampelyset slik at vi kan gjøre og være alt vi er i stand til.

Legg igjen en kommentar