Slik lager du annonser som ikke stinker

La oss være ærlige. De fleste annonser i aviser og magasiner stinker. Hvis du virkelig ønsker å lage annonser som skiller seg positivt ut, følg rådene nedenfor.

Bruk en overskrift som fanger lesernes oppmerksomhet
Dette burde være opplagt, men det er overraskende hvor mange kjedelige overskrifter som blir publisert i trykte medier. Engasjer (leserne), sett spørsmålstegn ved en akseptert sannhet, still spørsmål eller kom med selve tilbudet først som sist, men sørg for ikke å være kjedelig. Hvis du synes dette rådet virker abstrakt, anbefaler jeg deg å skumlese noen magasiner og lage en liste over overskrifter som fenger deg. Definer deretter hva de har felles.

Hold deg til sak
Jeg anbefaler en øvelse som bidrar til at du holder deg til sak. Skriv annonseteksten slik du opprinnelig har tenkt. Forkort den til halvparten. Det er ikke lett, men selv det er ikke tilstrekkelig. Når du har forkortet den til halvparten, forkort den igjen med en tredjedel. Når det er gjort har du et effektivt kjernebudskap.

Fortell budskapet visuelt
Du behøver ikke å være noe litterært geni. Hvis alle konkurrentene bruker samme slags bilder, velg noe annet som skiller deg ut. Det beste er å finne bilder som formidler budskapet samtidig som de overrasker leseren.

Konklusjon
Annonser i aviser og magasiner kan være en effektiv taktikk. Men de fleste annonsører får ikke optimalt ut av de annonsene de kjøper. Ikke kast gode penger etter dårlige annonser.

Til forsiden

Legg igjen en kommentar