Tekstforfattere: Storebror ser deg

Når du hører navnet George Orwell tenker du sannsynligvis på bøker som 1984 og Dyrefarmen. Men i 1946 skrev filosofen og forfatteren Orwell også et essay ved navn ”Politikk og det engelske språk”. Hans råd i dette verket kan gjøre tekstene dine mer sprudlende og relevante. Med litt ekstra innsats kan innholdet ditt faktisk bli lagt merke til. 

Hvis du er i tvil kan du bruke følgende av Orwells råd til å gjøre slutt på din indre debatt:

• Bruk aldri en metafor, sammenligning eller andre talemåter som ofte finnes på trykk. Du tenker kanskje utenfor allfarvei, forsøker å tilegne deg storgevinsten eller finne gull, men leserne dine har sett disse klisjeene så mange ganger at de ikke betyr noe særlig lenger.

• Gå inn for å bruke korte ord. Avhengig av ulike faktorer kan riktignok ordet søttflytende være ditt beste alternativ, men hvis ord som ”søt” forklarer meningen godt nok, bruk heller det.

• Utelat unødvendige ord. Kontroller ordbruken ved å lese manus høyt. Ørene gjør en bedre jobb enn øynene når det gjelder å fange opp overflødige ord.

• Vær forsiktig med passiv stemmebruk. Hvis du registrerer mange av typen ”å være” verb eller overkompliserte spenninger, må du forsøke å gjøre teksten mer aktiv.

• Unngå utenlandske eller tekniske fraser hvis hverdagsnorsk kan uttrykke det samme. Du kan si «Plus ça change, plus c’est la même chose» og bli forstått av en brøkdel av leserne dine. Eller du kan si ”Jo mer ting forandrer seg, jo mer forblir de like” og bli forstått av alle.

Konklusjon
La oss igangsette en bevegelse som sender sjargong til den virtuelle søppelkassa ved at vi analyserer vårt eget innhold.

Til forsiden

Legg igjen en kommentar